Mulige biler:

 

Helt nye biler skal opfylde EU 5  miljø-normen, dette indebærer blandt andet at der skal være OBD system, men disse biler kan alligevel ikke indregistreres i Danmark da de er for nye...

Generelt kan alle biler før 2001 med katalysator registreres, dog kan der blive detaljer, såsom sæder, som skal udskiftes.

Biler fra før 1.10.1990 behøver ikke at have  katalysator.

Stort set gælder, at jo ældre bilen er, des mindre kan skulle udskiftes.

Der er tilladelse til alene at have H-seler i bilen. Det er blot et krav at disse opfylder det relevante EU cirkulære samt at seleforankringerne gør det samme.

Enhver bil skal fysisk besigtiges, enten af fabrikken, et anerkendt prøvningslaboratorium eller af en lokal repræsentant for fabrikken, før registrering er mulig. Der skal forefindes en Data-erklæring på bilen ved første syn.

Se eventuelt på Trafikstyrelsens hjemmeside under dataerklæringer for hvilke krav der stilles til biler til de danske veje - eller i Detajlforskrifer for Køretøjer.

Man kan ikke registrere replikaer såsom Locust, Robin Hood eller for den sags skyld med min mellemkomst. Mig bekendt eksisterer der ikke tilstrækkeligt crashtest materiale til, at disse biler kan registreres i Danmark. Jeg er også blevet spurgt, om jeg kunne udfylde en dataerklæring for et hjemmelavet chassis. Svaret er nej. Heller ikke hvis du kopierer et Caterham chassis. Ikke desto mindre forekommer det at der bliver registreret biler, som ikke er værdige hertil, på grund af fejl hos synsvirksomhederne. Dette er bl. a. sket med en Locust. Jeg har haft megen glæde at den tidligere ejer, til hvem jeg havde oplyst at den efter reglerne ikke kunne registreres. Efterfølgende korrespondance med ham her. Nye Westfields har vistnok en chance, men jeg kan ikke hjælpe. Jeg kan kun noget, når der er tale om en Caterham.

God fornøjelse!

tilbage

 

R. Jensen © 2007 • Der tages forbehold for fejl og udeladelser