Hvordan?

princippet kan enhver Caterham Super Seven registreres i Danmark. Der er dog en hel del detaljer, som skal være i orden, hvorfor det ofte vil være urentabelt at købe en bil for derefter at bygge den om så den kan registreres. Hvis bilen er eftermonteret med eksempelvis en Zetec motor, skal du selv sørge for at få denne godkendt, da dette ikke er en fabriksanerkendt installation.

Da jeg i henhold til den tilladelse, som er givet fra Færdselstyrelsen, alligevel skal besigtige enhver bil, som skal registreres, hvis altså du vælger mig som udsteder af din dataerklæring, vil jeg foreslå at du kontakter mig før en bil købes. Så kan jeg kontakte sælger, for at vurdere hvor meget der skal laves om på bilen for at gøre den egnet til registrering.
 

Når du kommer så langt vil det være en fordel for dig at lade SKATs Motorcenter i Høje Tåstrup afgiftsbehandle bilen. Det er her kompetencen er. Jeg har haft en meget lang dialog med SKAT, endelig er vi nået til enighed om at jeg IKKE ville have forlangt 200% i avance i årene før jeg blev den danske agent, ligesom jeg heller ikke forlanger det nu. Mere om afgift HER


En nødvendighed er, at bilen har "cykelskærme", da de lange svungne skærme ikke giver tilstrækkelig afskærmning. Det er dog relativt simpelt at bygge en bil om til cykelskærmene, forudsat du ikke er hysterisk med at bilen ikke må have mærkerne fra de gamle skærme. (Den kører lige godt med disse mærker) Cykelskærmene giver faktisk bedre aerodynamik - hvis man da kan tillade sig at kalde det dynamik for en bil med luftmodstand som en kummefryser på tværs - med åben klap!

Det bør også bemærkes, at en bil med motor mindre end 2.000ccm skal have trevejs reguleret katalysator fra d. 1.10.1990, er motoren på mindst 2.000ccm er datoen 1.10.1989. Det er altså ikke nok med en eftermonteret ikke-reguleret katalysator på en bil med Crossflow motor. Når nu vi er ved motorer... Jeg får tit spørgsmål om ikke man kan tune bilen til 300+ hk, eventuelt ved at ilægge en Cosworth YB motor med turbo. For det første er en turbo-motor ikke en god ide i en så let bil fordi den vil "tabe" bagenden når turboen vågner. For det andet er en bil med mere end 200hk noget af en håndfuld, selv for en erfaren fører. Det er ikke det samme at have 300hk i en 1200kg tung BMW som det er at have 200hk i en 500 kg tung Caterham. Vi er ved at glemme at køre bil på grund af al den elektronik vi omgives af. Hvis du vil opleve hvad 200hk gør ved en Caterham er du velkommen til at sige til før du beslutter dig for hvor meget effekt, der er nok. Jeg kørte i en 95hk bil på et tidspunkt, hvor en anden bilist spurgte mig hvor mange heste den havde. Jeg bad ham om at gætte. Mindst 200, sagde han, sådan som den rykker. Han blev lidt lang i masken da jeg fortalte ham realiteterne :-p
 

Fra 1986 skal bilen have nakkestøtter.


Hvor meget end dette er for sjov, har jeg, og ikke mindst har haft, nogle omkostninger ved at hjælpe dig med at få din bil på gaden. Derfor ser jeg mig desværre nødsaget til at tage betaling for mit arbejde. Jeg nævner det bare fordi nogle har været af den naive tro, at jeg nærmest ville betale for at de kunne få en bil på gaden. Sådan er det desværre ikke. Beløbet er et standard-gebyr, som for nogle vil være et fund, for andre vil det synes dyrt.



Du kan finde biler til salg mange steder. Nogle af mulighederne er her:

Caterham - UK

Blatchat - den engelske Lotus 7 klub's forum

Autotrader

Pistonheads

Classic Cars for Sale

Woodcote

Car and Classic

 

- Der er naturligvis mange andre muligheder...


 

Regler

tilbage

 

R. Jensen © 2007 • Der tages forbehold for fejl og udeladelser